Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

3 stíny historie, které nám brání v porozumění dnešního světa

Stín historie je pojem metaforicky označující minulou skutečnost, jež se zachovala do doby aktuální a negativně ji ovlivňuje. Stíny historie se tak obvykle stávají okovy bránícími nám ve volném pohybu. Mnohem častěji ale zastupují funkci jakéhosi bizardního kaleidoskopu, jež nám deformuje realitu a vytváří nebezpečné iluze a omezující paobrazy. Většina těchto iluzí a paobrazů je specifická českému národu. Z velké části se na tom podílí neobvyklá historie Česka, nemalý podíl ale také nese i český charakter, jenž byl takovou historií formulován a jenž se nesmazatelně vryl do české sociální a politické kultury. A o takovýchto odrazech historie se chystám s lehkou nadsázkou psát.

          #1 Separace politiky od lidu

Určitě jste už několikrát zaslechli, že boží mlýny melou pomalu, ale jistě a také, že se na každou svini vaří voda. Samozřejmě mám na mysli kontext politický. Spravedlnost přeci musí existovat. Co by si hodní, pracovití a poslušní občané počali.

To oni přece rozkradli stát. To oni špatně vládnou a můžou za to, že se z prosperujícího státu vlastnícího plno kvalitních českých firem stal chudý paskvil, ve kterém nic nefunguje, a který nemá žádný suverénní produkt.

Že tenhle názor neslyšíte poprvé? Není divu! Dostáváme se k prvnímu stínu historie, který je hrozbou nejenom pro život jedince, ale i pro demokratickou společnost jako takovou – dostáváme se k separaci politiky od lidí. Iluze nedotknutelnosti politiků a s ní spjatá následná občanská apatie se stala součástí naší kultury. Tahle iluze vyživována pocitem bezmoci těch dole a pocitem naprosté integrity těch nahoře graduje v tvrzení Bělohradského, že v české kultuře neexistuje opozice v politice, nýbrž opozice vůči politice. Tenhle problém souvisí s neschopností přijmout za sebe zodpovědnost, uvědomit si, že i když nejsem politikem, tvořím politiku a pochopit, že za špatný stav v naší společnosti můžu jen a pouze já. Následkem tohoto problému pak není nic jiného, než hrozba totality ve formě apatie národa ukazující se v podobě dvojího dělení lidu a nepřemýšlivé extrémní jednání projevující se právě jako opozice vůči politice – tedy neschopnost podílet se na sociopolitickém prostředí jinak, než nekonstruktivní kritikou.

Rozštěpení lidu na vládnoucí garnituru a ten zbytek, zachované z dob komunismu, se stává každodenní realitou díky několika aspektům. Tím nejpodstatnějším aspektem je kolektivní přesvědčení v pravdivost tohoto stínu historie a s ním spjaté apolitické chování. Nemalou část nesou také mainstreamová média působící na nejnižší lidské pudy a emoce umělým vyvoláváním strachu a upevňováním kolektivního přesvědčení, že lid nemá šanci cokoliv změnit.

Pokud patříte k těm, kteří beznadějně kritizují ty nahoře, mám pro vás dobrou a pravděpodobně také velmi šokující zprávu. Kritizujete sami sebe. To my si vládneme. To my jsme nechali rozkrást tento stát a to my můžeme za tento paskvil, ve kterém žijeme. A jsme také jediní, kdo to může změnit. Žádný Masaryk se totiž nevrátí. Boží mlýny nemelou a voda na svině se nevaří…

          #2 Solidarita jako náplň státu a společnosti aneb stát se o mě musí postarat

Málokterý filozof v historii nechtěl dobro pro všechny a neusiloval o vytvoření konceptu rovné a solidární společnosti. A tak zatímco kapitalismus inteligentně počítal s tím, že si lidé nejsou rovni, socialismus, ocejchován něčím, co jsme nazvali komunismem, se spoléhal na ideu solidarity a jistot pro všechny, aniž by se zamyslel nad filozofickým problémem morálky lidského jedince, čímž zakořenil hluboko v našem přesvědčení další stín historie – stát se o mě přeci musí postarat.

Je irelevantní, jestli vám ještě teče mléko po bradě nebo pamatujete na únorový převrat. Nezáleží totiž, zažili-li jste dobu komunistických jistot nebo jste se narodil do nejistého dvacátého prvního století. Důležité je si uvědomit, že se musí jenom umřít. A také poslouchat rodiče. Vše ostatní by se bohužel-bohudík jen mělo.

Stát by samozřejmě měl plnit funkci základních sociálních jistot. Nicméně dnes vám již nikdo není povinen sehnat práci, dát byt, starat se o vás a vodit vás za ručičku životem. A nikdo to pro vás bezzištně neudělá. Čím dříve si toto uvědomíme, tím větší šanci máme na úspěšný a šťastný život.

Již jsem zmínil premisu solidárního státu – je jím solidární a mravní člověk. Stát totiž solidaritu přikázat nemůže, musí se k ní dospět. A v českém prostředí to bude vývoj velmi složitý, poněvadž morálka a mravní chování je pro nás něco nového – něco, co teprve pomalu znovuobjevujeme.

Pokud však stále žijete v přesvědčení, že solidární stát musí existovat, existoval a existovat bude, mám pro vás špatnou zprávu – nikdo kromě vás se o vás nepostará. Paradoxně je to však dobře, protože lépe jak vy sám, to nezvládne stejně nikdo. Spoléhat se na sociální jistoty je stejně naivní, jako to, že by vám soused daroval své auto, které nepotřebuje. Vy byste to také neudělal. Stát to také neudělá. Tak to je a tak to také zůstane, a jelikož štěstí přeje připraveným, je potřeba tento fakt jednoduše přijmout a počítat s ním.

          #3 Za každým velkým majetkem se skrývá zločin

Jak jednoduché je v konceptu alibistické Balzakovy myšlenky odsoudit každého majetného a úspěšného člověka za zločince. Zvláště v našem prostředí, ve kterém se po revoluci jako houby po dešti vyrojila spousta milionářů stejně snadno, jako se překabátila nemalá část komunistů do demokratických stran. Neuvědomujíc si nonsens posuzování lidského charakteru na základě úspěšnosti dělá český člověk právě to. Odsuzuje úspěch.

No a co, že spousta dalších to neměla vůbec jednoduché, pracovala 24/7 a přijala na sebe obrovskou zodpovědnost. Všechno to jsou zloději. Slušný člověk si přece nemůže vydělat tolik peněz a už vůbec ne poctivou prací!

Lidové rčení „kdo neokrádá stát, okrádá rodinu“ solidně fungující za minulého režimu promítnuté mj. do porevolučních hraničních cedulek „Češi, nekraďte nám tady!“ podpořilo tenhle nesmyslný a západu atypický pohled na úspěch. A český národ se tak namísto obdivu a úcty k úspěchu zapškl do jakési mašinérie podlosti, kritiky, nenávisti a odsuzování. Toleranci vystřídala xenofobie a motivaci demotivující apatie. Zaujatost, stigmatizace a předsudky pak udělaly své a málokdo je náhle schopen přijmout člověka úspěšnějšího a bohatšího, než je on sám. Možná proto se daří bulváru u nás lépe, než kdekoli jinde.

A tak se stalo, co se stát muselo. Kapitulovali jsme na kapitalismus, ještě před tím jsme ale ochotně přijali všechna jeho negativa, a zahořkli jsme pod dalším stínem historie v lid nechtějící pokrok, ale stagnaci. Protože je lehčí být na tom stejně, jako všichni ostatní. Dobrovolně jsme si tímto přístupem naházeli klacky pod nohy. Odsoudili jsme se k neúspěchu a vzdali jsme konkurenčního boje dříve, než začal. Za pomoci obranných mechanismů naší psyché jsme si racionálně zdůvodnili naše chování a zapomněli jsme, že celý Balzakův koncept není reálný. Že je to jen další iracionální stín historie zamezující nám přijmout dnešní svět a šťastně a vědomě v něm žít. Zapomněli jsme, že být úspěšný se už dvacet let nerovná být práskačskou sviní. Právo na úspěch má dnes totiž každý, kdo si to připustí.

 

Článek byl napsán pru publicistický portál Skutečnosti.cz

Autor: David Lacko | středa 25.9.2013 14:09 | karma článku: 12,04 | přečteno: 549x
  • Další články autora

David Lacko

Altruismus: Proč si pomáháme?

Co nás vede k tomu, abychom si pomáhali? Proč někdy pomůžeme a jindy ne? Je náš altruismus motivován egoismem? Mohou jednat altruisticky také zvířata? A existuje vůbec neegoistický altruismus?

10.2.2016 v 19:04 | Karma: 11,73 | Přečteno: 365x | Společnost

David Lacko

Skupinová polarizace: Proč se společnost radikalizuje?

Populárně-naučný článek z oblasti psychologie týkající se jevu skupinové polarizace nejenom v kontextu aktuální migrační krize, který se snaží zodpovědět na otázku, proč má společnost a společenská diskuze tendenci se polarizovat.

9.2.2016 v 10:38 | Karma: 10,46 | Přečteno: 439x | Společnost

David Lacko

Luciferův efekt: Proč se z dobrých lidí stávají lidé zlí?

Zlo vídáme všude, kde se podíváme. Lidská historie je ho plná. A dějiny minulého století zvláště – a upřímně, ani 21. století nemá nakročeno nejlépe.

13.7.2015 v 19:37 | Karma: 21,15 | Přečteno: 1305x | Ostatní

David Lacko

Poslušnost vůči autoritě: Proč lidé zabíjejí na rozkaz?

Lidská historie je plná příkladů, kdy slušní, normální a povětšinou i hodní lidé zabijí někoho jiného.

11.7.2015 v 9:31 | Karma: 12,90 | Přečteno: 541x | Ostatní

David Lacko

Forerův efekt: Proč jsme ochotni zaplatit podvodníkům?

Lidé vždycky hledali něco, co je přesahovalo. Paranormální jevy se staly nedílnou součástí naší společnosti. Horoskopy vídáme na každém rohu.

6.7.2015 v 21:48 | Karma: 14,71 | Přečteno: 644x | Ostatní

David Lacko

Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem

Většina lidí se domnívá, že je nadprůměrná. Některé zdroje ( Boyd, 2014) mluví dokonce až o 93 % populace, která se považuje za nadprůměrnou, i když je logické, že je to statisticky nemožné.

5.7.2015 v 12:17 | Karma: 28,83 | Přečteno: 1399x | Ostatní

David Lacko

Právo na smrt jako druhá strana mince práva na život

Právo na život je něčím nediskutovatelným. Všichni ho máme. Právo na smrt jako naopak něco velice kontroverzního. Vlastně nemáme možnost legálně, svobodně a bez následků spáchat sebevraždu. Není tenhle aspekt tak trochu k zamyšlení?

15.4.2014 v 18:48 | Karma: 19,12 | Přečteno: 963x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Svoboda v přetechnizovaném světě–čeká nás jako lidstvo apokalypsa?

Apokalypsa v podobě války strojů s lidskou rasou není nové téma. Varovali a stále před ní varují scifi autoři, představitelé cyberpunku, antiutopisté i filmoví režiséři. Obdobně jako u totalitních režimů však i jejich poselství zůstává pouze v rovině umělecké a jeho aktuálnost bývá přehlížena.

6.3.2014 v 22:11 | Karma: 8,00 | Přečteno: 596x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Anti-intelektualizace intelektuálního prostoru v médiích

Žijeme bezesporu době masových médií. Myslel-li si někdo, že je televizní mainstreamové zpravodajství přežitkem dvacátého století, mýlil se. Nejenom že taková média přežila, stala se silnějšími a přetransformovala se do internetových magazínů. Marketing se pomalu ale jistě stal oborem přítomnosti a sofistikovanost propagandy se markantně zvedá ze dne na den. Ať chceme nebo ne, jsme víceméně dennodenně masírování vlivem těchto médií. Jaké triky na nás tedy používají?

28.2.2014 v 15:41 | Karma: 8,52 | Přečteno: 435x | Diskuse| Média

David Lacko

Sociální sítě – fenomén 21. století aneb Facebook slaví deset let

Dnes je to přesně deset let, co funguje největší sociální síť na světě – Facebook. Jaký má dopad na nás samotné? Jak ovlivnil fenomén Facebooku existenci našeho světa? Proč je virtuální realita tak lákavá? Hrozí nám v ní nějaké nebezpečí?

4.2.2014 v 15:43 | Karma: 11,95 | Přečteno: 2152x | Diskuse| Média

David Lacko

Kněz-psycholog mluví o víře, církvi, celibátu, islamizaci a pekle

Mgr. Pavel Moravec studoval teologii v Římě a dnes je knězem farnosti v Ostravě-Pustkovci. Od loňského roku je také díky studiu na Masarykově Univerzitě psychologem a je autorem knihy Mozaika – Úvahy pramenící z hledání odpovědí na provokující otázky.

20.1.2014 v 19:43 | Karma: 16,62 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Příliš mnoho islamismu, příliš mnoho anti-islamismu

Evropa je ve stádiu, kdy si ve své otevřenosti, humanismu, globalizaci, multikulturalismu a toleranci musí dřív nebo později položit otázky ohledně své vlastní identity, celistvosti své kultury a difůze kultur jiných. Konkrétně mám na mysli kulturu islámskou a problematiku – chcete-li – jakési islamizace Evropy. Některé státy to už udělaly, většinu to však teprve čeká...

17.12.2013 v 17:08 | Karma: 13,31 | Přečteno: 1165x | Diskuse| Společnost

David Lacko

5 důvodů, proč stojí české školství za nic

Jedno moudré orientální přísloví praví: „Chcete-li porazit svého nepřítele, vychovejte jeho děti.“

29.11.2013 v 18:12 | Karma: 31,57 | Přečteno: 7540x | Diskuse| Společnost

David Lacko

24 let po revoluci jsme stále na začátku

17. listopad 1989. Symbolické datum. Sametová revoluce svrhla totalitní komunismus a nastolila svobodnou demokracii. Ale co když ne?

17.11.2013 v 16:30 | Karma: 14,83 | Přečteno: 809x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Strachem ohnutá záda – znamení doby

Stále častěji se setkávám s pesimistickým pohledem na společnost. Stále častěji slýchávám, že to přeci dříve nebylo. Nasranost, strach a černobílé brýle podporované mediální prostitucí mainstreanových zpravodajství charakterizují naší dobu. Staly se symbolem společenské nálady. Cikánský rasismus, důchodci nemají co do huby, obrovská nezaměstnanost, terorismus, hrozba islámu, zloději, kde se podíváš, vraždy na každém rohu, morálně zkažená mládež, ekonomická krize, co politik, to korupčník a třešničkou na dortu je stále častěji se opakované tvrzení, že už zase ryjeme držkou v zemi.

21.10.2013 v 17:45 | Karma: 18,95 | Přečteno: 681x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Lidé si nejsou rovni. Rovnost neexistuje. Díkybohu.

"A každý, kdo káže opak, je buď hlupákem, demagogickým populistou, osvíceným idealistou nebo naivním filozofem..."

30.8.2013 v 17:01 | Karma: 21,90 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Littera scripta manet aneb úvaha o dnešní dogmatizované realitě

Littera scripta manet. (Co je psáno, to je dáno.; Napsané dílo zůstává.)   „Psaní je jediný zločin, při němž se pachatel snaží zanechat stopy.“ Gabriel Laub

12.1.2012 v 19:33 | Karma: 13,81 | Přečteno: 955x | Diskuse| Společnost

David Lacko

Morální dekadence 21. století nebo přijmutí lidské přirozenosti?

Je dnešní morální svoboda osvobozujícím aspektem lidského chování, evolučním procesem myšlení nebo cestou do pekel? Je sexuální otevřenost a veřejná tolerance k ní zbůsobena ztrátou víry? Je morální úpadek, jež se začíná dostávat do našeho povědomí přirozený? V úvodu je člověk symbolicky přirovnán k Bohu přesně tak, jak to bylo popsáno ve Starém Zákoně a je proto úplně irelevantí, jestli jste křesťan, vyznavač Islámu, žid či ateista - Slova Bůh, božské apod. jsou myšlena především symbolicky a nekladou si za účel být striktně brána jako křesťanská a jsou proto psána kurzívou.

2.10.2011 v 22:49 | Karma: 14,01 | Přečteno: 1730x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3559x
Psycholog, vědec. Mé popularizační články lze nalézt na webu K zamyšlení. Odborné publikace jsou na mém osobním webu.

Oblíbené stránky