Nenávist vůči Romům je pochopitelná, ne však omluvitelná
A co mě tedy tak rozhořčilo? Schvalování smrti někoho, koho diskutéři nemohou znát, za okolností, které jsou jim neznámé. Tento soud, tolik kritizovaný intelektuály všech dob, dnes de facto majorita vyžaduje. A co je na tom nejzajímavější? Stejně jako nenávist vůči politikům i nenávist vůči Romům spojuje Český národ podobně jako úspěch v hokeji. Je to smutné a je to pravdivé. Beze všech okolků se tohle to dá nazvat schvalováním genocidy. A o to smutnější je to, že lid neuvědomujíc si ohrožení základních svobod tohle to vyžaduje. Stejně jako před nástupem Hitlera se i dnes v globálním měřítku vytváří nebezpečné prostředí pro šíření extrémistických názorů. A věřím, že během krátké doby si i Breivik zaslouží majoritní titul národního hrdiny.
Dnešní přístup k Romské otázce se dá jednoduše definovat jediným příkladem: I veřejnoprávní média bez jakéhokoli vyšetřování uvěřily klukovi jeho napadení Romy a ten se stal okamžitě symbolem vzdoru proti nepřizpůsobivé menšině. Co naplat, že si všechno vymyslel – O tom už nikdo blogy plné odpuštění nepsal.
Další příkladem jsou řetězové hoaxy prohlašující, že někdo viděl Romy neplatit v lékárnách a podobné nesmysly. Za tím nevidím nic jiného než účelné popuzování majority vůči Romům. Proč? Jednoduše proto, že každý by pak byl ochoten vzdát se několika svých práv za vyřešení této otázky. Druhým důvodem je i odvádění pozornosti od mnohem větších kauz, které ruinují nejen náš stát, ale i svět takový, jak jej známe. (Stejně jako se v historii už mnohokrát stalo, samozřejmě většinou na jiné téma.)
Na otázky typu: jak bys to řešil ty, ty pseudohumanisto? Odpovídám:
1) I když mám s Romy pár osobních neshod, domnívám se, že zabíjet někoho kvůli rase je stejně nestydné jako zabíjení někoho za ztotožnění se s nějakým názorem – z toho vyplývá i má benevolentnost vůči diskutujícím a především i nesouhlas s cenzurou „špatných“ názorů. Jsem proto si je přečíst, i když s nimi nemusím souhlasit.
2) Nemá cenu nadávat na politiky a Romy. Nadávejme na sebe, že schvalujeme tento systém, který umožňuje politikům tunelovat státní kasu a živí Romy. Pro vyřešení této otázky je potřeba nejprve změnit systém – a to spíše tím směrem, že se zaměříme na mladší jedince. Dávky pro děti ano, ale jen těm matkám, které o své děti pečují a dávají je do škol – opravdu ne z důvodů intelektuálního rozkvětu Romů, nýbrž především proto, aby si byli Romové schopni osvojit alespoň základní aspekty dnešního světa a to aby byli schopni předat svým dětem. (Tyto instituce, podobné ZŠ, již stály mnoho peněz a dnes doopravdy existují, jen jim dnešní systém předurčil, aby zely prázdnotou.)
3) A pokud je pseudohumanista ten, komu je proti srsti zabíjení bez soudu a znalostí okolností, komu se nelíbí nekritické myšlení a komu se nelíbí a priori nenávist vůči rase, invalidům či důchodcům, tak se hrdě hlásím k pseudohumanistům, protože humánní společnost by se měla od té zvířecí lišit mj. i v sociálních právech - a než si někdo usmyslí mě hodit ke komunistům, apeluji na něj, aby se trochu zamyslel - dokážete si představit lidskou společnost řídící se zákonem silnějšího?
Závěrem bych rád dodal, že nenávist vůči Romům je pochopitelná. Ať už z důvodu vlastních zkušeností, mediální zprofanovanosti, hromadným hoaxům, menší inteligenci či obyčejného držení tempa většiny. Nic z toho však tuto nenávist, umožňující vytvořit nejvhodnější podmínky pro objevení nového „vůdce“ vedoucího náš svět k lepším zítřkům, neomlouvá a zabitím několika Romů se situace nevyřeší... Buďme inteligentnější a řešme tuto problematiku (stejně jako ty ostatní, často mnohem důležitější) a nechme iluze plné šovinismu za sebou.
[Reakce na diskuzi pod tímto článkem: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/270675-policista-zastrelil-na-slovensku-tri-romy-pak-se-dobyval-do-domu-starostky.html]
David Lacko
Altruismus: Proč si pomáháme?
Co nás vede k tomu, abychom si pomáhali? Proč někdy pomůžeme a jindy ne? Je náš altruismus motivován egoismem? Mohou jednat altruisticky také zvířata? A existuje vůbec neegoistický altruismus?
David Lacko
Skupinová polarizace: Proč se společnost radikalizuje?
Populárně-naučný článek z oblasti psychologie týkající se jevu skupinové polarizace nejenom v kontextu aktuální migrační krize, který se snaží zodpovědět na otázku, proč má společnost a společenská diskuze tendenci se polarizovat.
David Lacko
Luciferův efekt: Proč se z dobrých lidí stávají lidé zlí?
Zlo vídáme všude, kde se podíváme. Lidská historie je ho plná. A dějiny minulého století zvláště – a upřímně, ani 21. století nemá nakročeno nejlépe.
David Lacko
Poslušnost vůči autoritě: Proč lidé zabíjejí na rozkaz?
Lidská historie je plná příkladů, kdy slušní, normální a povětšinou i hodní lidé zabijí někoho jiného.
David Lacko
Forerův efekt: Proč jsme ochotni zaplatit podvodníkům?
Lidé vždycky hledali něco, co je přesahovalo. Paranormální jevy se staly nedílnou součástí naší společnosti. Horoskopy vídáme na každém rohu.
David Lacko
Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem
Většina lidí se domnívá, že je nadprůměrná. Některé zdroje ( Boyd, 2014) mluví dokonce až o 93 % populace, která se považuje za nadprůměrnou, i když je logické, že je to statisticky nemožné.
David Lacko
Právo na smrt jako druhá strana mince práva na život
Právo na život je něčím nediskutovatelným. Všichni ho máme. Právo na smrt jako naopak něco velice kontroverzního. Vlastně nemáme možnost legálně, svobodně a bez následků spáchat sebevraždu. Není tenhle aspekt tak trochu k zamyšlení?
David Lacko
Svoboda v přetechnizovaném světě–čeká nás jako lidstvo apokalypsa?
Apokalypsa v podobě války strojů s lidskou rasou není nové téma. Varovali a stále před ní varují scifi autoři, představitelé cyberpunku, antiutopisté i filmoví režiséři. Obdobně jako u totalitních režimů však i jejich poselství zůstává pouze v rovině umělecké a jeho aktuálnost bývá přehlížena.
David Lacko
Anti-intelektualizace intelektuálního prostoru v médiích
Žijeme bezesporu době masových médií. Myslel-li si někdo, že je televizní mainstreamové zpravodajství přežitkem dvacátého století, mýlil se. Nejenom že taková média přežila, stala se silnějšími a přetransformovala se do internetových magazínů. Marketing se pomalu ale jistě stal oborem přítomnosti a sofistikovanost propagandy se markantně zvedá ze dne na den. Ať chceme nebo ne, jsme víceméně dennodenně masírování vlivem těchto médií. Jaké triky na nás tedy používají?
David Lacko
Sociální sítě – fenomén 21. století aneb Facebook slaví deset let
Dnes je to přesně deset let, co funguje největší sociální síť na světě – Facebook. Jaký má dopad na nás samotné? Jak ovlivnil fenomén Facebooku existenci našeho světa? Proč je virtuální realita tak lákavá? Hrozí nám v ní nějaké nebezpečí?
David Lacko
Kněz-psycholog mluví o víře, církvi, celibátu, islamizaci a pekle
Mgr. Pavel Moravec studoval teologii v Římě a dnes je knězem farnosti v Ostravě-Pustkovci. Od loňského roku je také díky studiu na Masarykově Univerzitě psychologem a je autorem knihy Mozaika – Úvahy pramenící z hledání odpovědí na provokující otázky.
David Lacko
Příliš mnoho islamismu, příliš mnoho anti-islamismu
Evropa je ve stádiu, kdy si ve své otevřenosti, humanismu, globalizaci, multikulturalismu a toleranci musí dřív nebo později položit otázky ohledně své vlastní identity, celistvosti své kultury a difůze kultur jiných. Konkrétně mám na mysli kulturu islámskou a problematiku – chcete-li – jakési islamizace Evropy. Některé státy to už udělaly, většinu to však teprve čeká...
David Lacko
5 důvodů, proč stojí české školství za nic
Jedno moudré orientální přísloví praví: „Chcete-li porazit svého nepřítele, vychovejte jeho děti.“
David Lacko
24 let po revoluci jsme stále na začátku
17. listopad 1989. Symbolické datum. Sametová revoluce svrhla totalitní komunismus a nastolila svobodnou demokracii. Ale co když ne?
David Lacko
Strachem ohnutá záda – znamení doby
Stále častěji se setkávám s pesimistickým pohledem na společnost. Stále častěji slýchávám, že to přeci dříve nebylo. Nasranost, strach a černobílé brýle podporované mediální prostitucí mainstreanových zpravodajství charakterizují naší dobu. Staly se symbolem společenské nálady. Cikánský rasismus, důchodci nemají co do huby, obrovská nezaměstnanost, terorismus, hrozba islámu, zloději, kde se podíváš, vraždy na každém rohu, morálně zkažená mládež, ekonomická krize, co politik, to korupčník a třešničkou na dortu je stále častěji se opakované tvrzení, že už zase ryjeme držkou v zemi.
David Lacko
3 stíny historie, které nám brání v porozumění dnešního světa
Stín historie je pojem metaforicky označující minulou skutečnost, jež se zachovala do doby aktuální a negativně ji ovlivňuje. Stíny historie se tak obvykle stávají okovy bránícími nám ve volném pohybu. Mnohem častěji ale zastupují funkci jakéhosi bizardního kaleidoskopu, jež nám deformuje realitu a vytváří nebezpečné iluze a omezující paobrazy. Většina těchto iluzí a paobrazů je specifická českému národu. Z velké části se na tom podílí neobvyklá historie Česka, nemalý podíl ale také nese i český charakter, jenž byl takovou historií formulován a jenž se nesmazatelně vryl do české sociální a politické kultury. A o takovýchto odrazech historie se chystám s lehkou nadsázkou psát.
David Lacko
Lidé si nejsou rovni. Rovnost neexistuje. Díkybohu.
"A každý, kdo káže opak, je buď hlupákem, demagogickým populistou, osvíceným idealistou nebo naivním filozofem..."
David Lacko
Littera scripta manet aneb úvaha o dnešní dogmatizované realitě
Littera scripta manet. (Co je psáno, to je dáno.; Napsané dílo zůstává.) „Psaní je jediný zločin, při němž se pachatel snaží zanechat stopy.“ Gabriel Laub
David Lacko
Morální dekadence 21. století nebo přijmutí lidské přirozenosti?
Je dnešní morální svoboda osvobozujícím aspektem lidského chování, evolučním procesem myšlení nebo cestou do pekel? Je sexuální otevřenost a veřejná tolerance k ní zbůsobena ztrátou víry? Je morální úpadek, jež se začíná dostávat do našeho povědomí přirozený? V úvodu je člověk symbolicky přirovnán k Bohu přesně tak, jak to bylo popsáno ve Starém Zákoně a je proto úplně irelevantí, jestli jste křesťan, vyznavač Islámu, žid či ateista - Slova Bůh, božské apod. jsou myšlena především symbolicky a nekladou si za účel být striktně brána jako křesťanská a jsou proto psána kurzívou.
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3559x